Vull fer algunes propostes de
polítiques mediambientals municipals. Bàsicament en les àrees de:
- Energia
- Residus
L'objectiu seria de
millorar alguns aspectes de la gestió ambiental amb disminució de
costos que permetin destinar més recursos pressupostaris a
polítiques socials i/o culturals. Algunes de les propostes se'n
surten de l'ortodòxia mediambiental a l'ús però són basades en
criteris completament científics. Però, com va dir Albert Einstein,
“si vols resultats diferents no facis sempre el mateix”.
Les propostes són senzilles però pràctiques, lluny de les declaracions rimbombants i de les actuacions simbòliques, testimonials o se pura conscienciació. Ja n'hi ha prou de conscienciar, comencem a actuar.
Per últim, trenquen alguns paradigmes que semblen imperar sense que ens hàgim preguntat mai el perquè:
a) el reciclatge no és res bo, és només la darrera solució, la menys dolenta, a una mala gestió ambiental
b) l'estalvi de recursos renovables i abundants (aigua, sol, aire, paper, sorra, etc.) és un esforç molt poc eficient. De fet si l'esforç per, per exemple, reciclar paper i cartró es dediqués a recursos no renovables (plàstics, metalls, etc.) els resultats serien molt més valuosos.
Anem als dos temes
Energia
L'objectiu és anar cap a
un municipi més sostenible del punt de vista energètic, la qual
cosa significa que, de forma genèrica, s'ha de fomentar l'estalvi
d'energia i l'ús d'energies renovables, i per aquest ordre.
Com es pot fer això al meu municipi?
Existeixen diversos
mecanismes per aconseguir-ho, si més no, amb els mitjans a l'abast
del municipi.
Per això cal, en primer
lloc, realitzar una auditoria energètica del municipi, via
pública i edificis, a la llum de les millors tècniques disponibles,
obtenir-ne un diagnòstic i realitzar un pla d'acció
prioritzant segons l'interès i les possibilitats d'acció i les
disponibilitats pressupostàries.
Entre les mesures que es
podrien dur a terme podem fer esment de
- Dissenyar un pla de substitució de l'actual enllumenat públic per nous sistemes d'alta eficiència. Aquest sistemes poden ser, segons el lloc on vagin destinats, de tipus LED autònom (amb cèl·lules solars fotovoltaiques, no connectat a la xarxa) d'halogenurs metàl·lics o altres d'alta eficiència.
- Preveure-hi sistemes de reducció de consum en altes hores de la nit.
- Estudiar el consum de potència reactiva de l'enllumenat i compensar-ho adequadament.
- Contractar tots els consums elèctrics amb subministradores que garanteixin l'origen renovable de l'electricitat consumida.
- Imposar normatives estrictes en el consum d'aparells de climatització i calefacció, evitant els refredaments excessius a l'estiu i les calefaccions a l'hivern.
- Renovar els sistemes tèrmics per altres més eficients i amb menors emissions (calderes de gas de condensació, bombes de calor)
- Promoure l'autoconsum elèctric.
- Incloure en tots els plecs de condicions clàusules que prioritzin les bones pràctiques ambientals en els contractistes.
Residus
La gestió municipal de
residus no ha estat dissenyada per ser un instrument al servei
del ciutadà ni del medi ambient, ans al contrari, ha estat
dissenyada per tal de donar grans beneficis a les grans empreses
concessionàries que, a l'hora, faciliten el “finançament”
dels partits en el govern. Són sistemes de gestió basats en
grans inversions, poca ma d'obra i poc qualificada, la qual cosa
genera altes retribucions del factor capital i baixes de la ma
d'obra; just el contrari del que hauria de ser una gestió
progressista i d'esquerres (veure Article
Vicenç Navarro). Els principals costos són de capital.
D'un punt de vista
mediambiental, per molt que es digui, el resultat és nefast. Es fa
la recollida de fins a 5 fraccions diferents (rebuig, orgànic,
paper, vidre i envasos) i es disposa d'uns equipaments de molts baixa
eficiència com són les deixalleries. El model només beneficia a
les empreses gestores (i als partits que n'obtenen el “finançament”
corresponent) així com als SIG, sistemes integrats de gestió de
residus (ECOEMBES, ECOVIDRIO, etc.). Aquests SIG que fiquen al mercat
envasos amb un sobre-cost insignificant per ells (punt verd) que es
suportat íntegrament pel ciutadà, tant econòmicament (sobre-cost
que representa el punt verd) com amb l'esforç de fer la separació
de les diferents fraccions i emmagatzemar-les temporalment a casa, la
qual cosa es promou amb cíniques campanyes de ”conscienciació”
pagades pels propis SIG. Les administracions públiques, que són les
que tenen la obligació legal i la titularitat per recollir els
residus domèstics, han fet desistiment del seu deure per “passar
la pilota” al ciutadà, forçant-lo, amb la coartada del “medi
ambient”, a facilitar la separació de residus per beneficiar a la
indústria del sector. Una obligació del ciutadà que ha estat
delegada en l'administració que a l'hora l'ha tornat a passar al
ciutadà i, pel camí, s'han incrementat els costos amb grans
beneficis de l'indústria.
El resultat es molt
dolent. Per un costat la gestió ambiental s'ha de basar en les 3R
(reducció, re-utilització i reciclatge) per aquest ordre de
prioritats i no pas únicament en el reciclatge. I en cas de fer
reciclatge ha de ser per benefici del medi i del ciutadà, no per les
grans empreses. El compost que s'obté de la gestió de la fracció
orgànica no serveix per res i és un producte que quasi podríem
qualificar de tòxic. La misèria i la crisi han fet que la recollida
“oficial” de paper i cartró pràcticament sigui simbòlica i
podem veure grups d'indigents que en fan la recollida, així com de
tots els residus metàl·lics o que puguin ser valoritzables.
A dia d'avui no existeix
cap justificació ni mediambiental ni econòmica per continuar amb el
model actual de recollida segregada. Les tècniques disponibles
permeten una separació molt eficient per mitjans físics
(gravimètrics, magnètics, etc.) la qual cosa, combinada amb la
separació manual en plantes de triatge i altres tècniques (digestió
anaeròbica per generar biogàs del qual se'n obtingui electricitat)
permetria i destinar la resta a compost o a CDR (combustible derivat
de residus) aconseguint una important reducció de costos de la
recollida de residus i la generació d'electricitat d'origen
renovable (CDR).
El paper i el cartró no
serien reciclats perquè es tracta de material que representen
recursos renovables dels quals no té massa sentit el seu reciclatge
d'un punt de vista mediambiental; és només l'interès de les
empreses gestores de residus, per inflar les seves contractes, el que
motiva aquest reciclatge. El paper i el cartró, bàsicament
compostos cel·lulòsics derivats de la fusta o el cotó, no són més
que formes sòlides de fixar el CO2 de l'atmosfera. Per
tant la seva combustió no incrementa la qualitat de CO2
de l'atmosfera.
Les mesures que es podrien
proposar a nivell municipal passen per un canvi de model, radical, i
no pas per mesures i campanyes de conscienciació vers el ciutadà
com tradicionalment s'ha vingut fent de forma cínica, abocant sobre el ciutadà la
responsabilitat de la gestió correcte.
- Implantació de la recollida no segregada, un sol contenidor, una sola recollida i amb triatge separació i valorització de les diverses fraccions
- S'utilitzaran en cada moment les millors tècniques disponibles (BAT)
- Es recuperarà metalls i vidres que es destinaran a reciclatge
- per la fracció orgànica i el rebuig es prioritzarà l'obtenció de biogàs
- el residu de fermentació anaeròbica s'utilitzarà com adob, si la seva qualitat ho permet
- la resta es destinaria a CRD
- Multiplicació de les deixalleries o mini-deixalleries per residus especials (una per barri)
- Col·laboració amb el comerç per la recollida selectiva (bombetes, fluorescents, piles, pintures, dissolvents, esprais, tòxics, etc.) dels residus que ells mateixos fiquen al mercat i/o penalització si no s'hi col·labora.